nadineschampers.reismee.nl

Machu Picchu

Hola chico´s!

Het heeft even geduurd voordat ik weer inspiratie en ´tijd´ vond om een volgend verhaal te typen, maar hier ben ik weer! 9 december, locatie: Chili!!! Wow het is heerlijk warm hier en ik heb mijn eerste strand dag van de reis er op zitten. Leuk feitje is dat het hier voor het laatst in februari 2013 heeft geregend, kijk,dat horen we graag ;).

Even terug in de tijd, Bolivia. Van La Paz ben ik met de bus richting Copacabana bij het Titicaca meer gegaan. Ook deze rit duurde weer net iets langer dan gepland. Dit keer door een staking of protest. Als een groep in Bolivia staakt, dan moet alles en iedereen wijken. De straten worden afgesloten, toeristische attracties worden gesloten etc. Zo ook de weg naar Copa. Achja paar uurtjes meer of minder is geen probleem, behalve als je enorm moet plassen. Ik dus... gelukkig maken ze hier vaker een tussenstop om gebruik te maken van een ´inka toilet´.

Aangekomen in Copacabana kon ik direct mee met het bootje naar Isla del Sol. Ik hoorde dat de hostels daar goedkoper zijn en het een prachtig eiland is. Ik kan niet ontkennen dat het erg mooi is, het is prachtig. Maar wat een ellende om met twee rugzakken, op zo´n 3000 meter nog eens 45 minuten omhoog te klauteren om het hostel te bereiken. Ik had me niet helemaal ingelezen geloof ik, maar er zijn geen wegen op het eiland, alleen maar trapjes omdat het eiland een grote berg is. Bek af was ik toen ik eenmaal boven was... Toen ik vervolgens merkte dat de mensen heel onduidelijk zijn in het aangeven van richting (lees: liegen) + ze verrekken het om ´normaal´ Spaans met me te spreken, was ik er al heel snel uit dat ik daar maar voor een nachtje zou blijven.

Vanaf Copa ben ikvervolgensmet een nachtbusnaarCusco in Peru vertrokken. De grensovergang was easypeasy, geenbagage controle of niks.Je wordt afgezet bij de grens en vervolgensloop je ongeveer 300 meter naar het volgende loket en Peru it is!!

´sOchtends erg vroeg in Cusco,maar gelukkig kon ik in het hostel terecht om nog even watbij te slapen. Die ochtend werd ik direct met de verschillen tussen Boliviaen Peru geconfronteerd.Sow wat een heerlijk broodje, het was knapperig, een beetje warm en zeker niet taai, zelfs de koffie smaaktegoed. Ook in de stad merk je de verschillen direct, sjezus wat een berg toeristen... en hejde gebouwen zijn afgewerkten er is zelfs een stoep :). Heerlijk genieten van de mooie stad en het heerlijke eten in Cusco.Ook waren mijn vrienden uitEngeland (klasgenootjes in Sucre)in Cuscodus gezellig bijgekletst.

Na een paar dagen heb ik de Inka Jungle Trek geboekt, owja dat was vet! Ik heb gemountainbiked, geraft (!!! - @Fleur je hebt echt een gave sport uitgezocht, super vet) en heelveel gelopen. Ook was er tijd voor dansjes, biertjes en pisco sours in de dorpjes waar we verbleven.Het was super tof, maar ook enorm zwaar voor een onervaren hiker als ik. Gelukkig waren de meeste onervaren dus dat maakte het weer helemaal goed. De vierde en laatste dag was het dan zo ver, eindelijk zou ik de Machu Picchu gaan ontmoeten. WAUW, wat een euforisch momenttoen ik he-le-maal doorweekt, met eenvuurrood hoofden buiten adem boven kwam.Zo mooi en indrukwekkend!! Tijd om bij te komen kregen we niet echt, direct een tour van ongeveer 1,5 door de Machu Picchu, maar daarna hadden we lekker vrije tijd. Na een paar uurtjes genieten van al dat moois en de ubercoole llama´s daar ben ik naar beneden gelopen, terug naar het dorpje waar ook ons hostel was. Daar zou ik aanvankelijk nog tot 22.00 uur moeten wachten voordat mijn trein zou vertrekken, maar dit ticket heb ik toch maar omgeboekt naar 18.00 uur. Moe, maar zeer voldaan waren we rond 22.00 uur terug in Cusco.

De dag na terugkomst van de Machu Picchu was ik moe en mijn spieren stijf, tijd voor een massage. Dat was echt een luxe dag, naast de massage heb ik luxe gelunchd en ook nog eens luxe gedineerd (met een paar anderen van de groep). Heerlijk, maar ookzeer tijdelijk.Sinds de dag erna ben ik weer op budget reis ;). Dag erna uitgezocht hoe ik het makkelijkst naar Chili zou kunnen reizen. Er gaat een rechtstreekse bus van Cusco naar Tacna, dit is bij de grens met Chili en vanaf daar zou het nog 2 uurtjes zijn naar Arica. Een surf stadin het noorden, daar ben ik nu! Het was een rit van zo´n 18 uur in totaal, maar dan ben je ook ergens.

Vanavond neem ik de volgende bus naar San Pedro de Atacama, waar ik vrijdag waarschijnlijk Yvonne weer zie. De komende dagen blijven we denk ik wel even in San Pedro, om vervolgens verder naar onze Kerstbestemming te reizen. Oeh Oeh!

Hoe is het verder in Nederland? De sinterklaas gekte weer voorbij en nu tijd voor de kerstboom?

xxxx

Reacties

Reacties

Frank en Chris

Hé Nadine, je hebt weer enorm veel meegemaakt. En erg actief allemaal. Ik wordt er steeds enthousiaster van! Wij zullen in februari-maart-april in Argentinië en Chili zijn. Veel plezier nog. Groetjes Frank en Chris.

Janine

Wohhh fantastisch!!!
Ouk superleuk um geskypt te hebbe! Dien foto's zien geniete en heej haet sinterklaor plaats gemak veur de kerstman. Boete de sjoeklade letters en kerstkransjes mis dig heej hielemaol niks!!!
Xxx

Anke

Geweldig um dien verheulkes te lezen!! Kei tof wat se allemaol mij maks!! Genieten!! Xx Anke

Chrit

Hoy Nadine je hebt me toch weer een leuk verhaal inmekaar gedraaid zeg geweldig. Zoon verhaal lezen is net of ik daar zelf ben en rondloop ik ben toch iets telaat begonnen met vliegen!! Hou je taaj groetjes Chrit.

lieke

Heyyy nadine! Wat een heerlijk verhaal weer! Wat bisse toch sportief bezig dao! !! Top
Heej is alles in kerstsfeer lekker gezellig maar wuurd wal kaod. .. jaloers as ik laes des dich op t strand ligs..!!!
Geniet ervan samen met yvonne,

Xxx Lieke

Babs

Wat geweldig om mee te genieten van je avontuur.

Sinterklaaas was heel gezellig, volgens mij zijn de kids heel lief geweest;-)
Nu heerlijk aan het genieten van de kadootjes
en de kerstboom zijn we aan het versieren!

Met kerst bijna 3 weken vrij ... dus we maken het hier ook gezellig!!

Maak er een mooie decembermaand van, geniet van het mooie weer, beleef fantastische avonturen!

X - Babs

Tom en Femke

super gedaonNadine! petje af!
Vuul plezeer in Chili ????

Jan en Marleen

Hallo Nadine,

Wat is het leuk om jou verhalen te volgen. Wat maak je veel mee en wat kom je op prachtige plekken. Een klein beetje jaloers zijn we wel op jou....Geniet van alles wat je meemaakt en laat ons meegenieten met jou mooie/leuke en spannende avonturen. Heel veel plezier nog verder en ook heel veel groetjes van Jan en Marleen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!